Dinsdag 26 november 2019: Hoe was het ook alweer? Nog niet zo lang geleden? Als je vanuit de Steendijkpolder met openbaar vervoer naar het centrum van Maassluis wilde kun je bus 126 van de RET nemen. Bus 33 van Connexxion was ook een optie, bijvoorbeeld als je bestemming bij Winkelcentrum Palet lag. Beide buslijnen deden station Maassluis-West aan en bus 33 ook station Maassluis-Centrum. En met 33 kon je ook nog door naar Delft. Of in de andere richting naar Naaldwijk. Beide bussen reden over de Merellaan, prima voor de over het algemeen wat oudere inwoners in de daaraan gelegen appartementengebouwen. Verder reed er elk kwartier een Sprinter van de Nederlandse Spoorwegen tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Die stopte in Maassluis-Centrum en Maassluis-West.
EBS will blijkbaar niet al teveel haltes in Maassluis. En hoe is het nu met het openbaar vervoer in Maassluis? Volgens de VSP Maassluis bar slecht! Ten westen van de Uiverlaan rijdt nog maar één bus. Dat is lijn 34 van EBS. Die start in Monster en heeft station Maassluis Centrum als eindpunt. EBS wil blijkbaar niet al te veel haltes in Maassluis, want na een kleine slinger door de Molenwijk rijdt die strak over de Westlandseweg naar Station Centrum.
Er zou geen behoefte meer zijn aan een bus die via de Merellaan rijdt. Bus 126 van de RET uit Schiedam rijdt niet verder dan metrostation Maassluis-West. De aanvullende buslijn 226 in ochtend- en avondspits van en naar de Steendijkpolder is helemaal verdwenen. Argument voor deze aanpassing is dat nu de metro er is, er geen behoefte meer zou zijn aan een bus die via de Merellaan rijdt. Waarom gold dat argument niet toen de trein over precies dezelfde rails reed? En is een bus niet een prima aanvoer voor de metro? In de ogen van de plannenmakers van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH), die over het openbaar vervoer gaan, blijkbaar niet. Volgens hen kunnen de inwoners van Maassluis-West best lopend, met de fiets, of de auto naar de metrostations.
Maar het kan nog erger. Want na 19.00 uur en op zondag rijdt bus 126 helemaal niet meer. Het alternatief is een busje dat rijdt onder de versluierende naam ‘Stop en Go’. Dat suggereert namelijk dat je dat busje gewoon kunt aanhouden – net als taxi’s in het buitenland — en dan kunt instappen. Dus niet. Je moet tot uiterlijk 15 minuten voor het gewenste vertrek reserveren via een app of bellen. Uiterst ongelukkig is dat je op verschillende tijdstippen verschillende nummers moet bellen. In de
informatie staat: ‘de chauffeur mag de kortste weg nemen tussen gereserveerde haltes’. Om die haltes te kunnen zien moet je op de website van de RET kijken bij buslijn 526. En wat zie je dan? Met die bus kun je ’s avonds en op zondag gewoon naar de Steendijkpolder en de Vogelwijk. Maar waarom dan niet op andere tijdstippen?
Verschraling van het busvervoer in Maassluis. Verkeerswethouder Fred Voskamp moest op 5 november in de gemeenteraad – daartoe uitgedaagd door VSP-fractievoorzitter Ton Luijendijk – toegeven dat er sprake is van een verschraling van het busvervoer in Maassluis. Hij vertelde dat hij druk in overleg is met de MRDH over verbeteringen. Maar waarom nu pas? Waarom konden die verbeteringen niet meteen ingaan met de nieuwe, verslechterde dienstregeling? Die kwam toch niet uit de lucht vallen?